Nabídne baterie „superelektromobilu“ novou cestu pro akumulaci elektřiny ze slunce?

  • Stav k 31. 12. 2016
  • Počet FVE v ČR: 28 324
  • Celkový výkon: 2 128,48 MWe
  • Výroba elektřiny: 2 244 194,8 MWh
  • Podíl OZE: 12,97 %

10.3.2014, 13:15

Na březnovém autosalonu v Ženevě byl představen jako jeho zřejmě největší atrakce elektromobil NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine. Vedle jeho jízdních parametrů, které mohou konkurovat nejvýkonnějším sportovním vozům, je zajímavá především jeho „baterie“, která by mohla nabídnout nové možnosti v akumulaci elektřiny vyrobené například ve slunečních elektrárnách.

Automobil, jehož model představila v Ženevě lichtenštejnská společnost, pohání čtyři elektromotory určené pro každé kolo zvlášť. Jejich kombinovaný výkon je úctyhodných 680 kW, točivý moment každého motoru dosahuje až 2 900 Nm. To umožňuje více než dvě tuny těžkému coupé akcelerovat na 100 km/h za neuvěřitelných 2,8 sekundy a dosáhnout bez problémů maximální rychlosti 380 km/h. Dojezd vozu bez dobíjení akumulátorů je přitom až 600 kilometrů, tady srovnatelný s dojezdem automobilů se spalovacím motorem.

Dosahovat těchto parametrů umožňuje nový druh takzvaných flow-akumulátorů, které pracují v podstatě jako kombinace klasických baterií a palivových článků. V tekutém elektrolytu jsou rozpuštěny elektricky aktivní látky, jako jsou například ionty kovů. Elektrolyt je uchováván v oddělené nádrži a do baterií je pouštěn postupně, podobně jako benzin do spalovacího prostoru. Protékající elektrolyt pak na speciálních membránách vyvolává reakce, z nichž je získávána samotná elektrická energie.

Litr elektrolytu je schopen akumulovat přibližně 600 Wh elektrické energie. „revoluční baterie“ je vyvíjena ve spolupráci s firmou Bosh a předpokládá se využití této technologie také pro akumulaci elektřiny z obnovitelných zdrojů. Tato kapacita, která pětinásobně překračuje kapacitu dosud využívaných akumulátorů, by například umožnila ve 100 litrech elektrolytu uchovat veškerou elektrickou energii, kterou průměrná česká domácnost spotřebuje za celý týden.

Přesné složení elektrolytu NanoFlowcell a Bosh tají s tím, že jde o ekologicky nezávadný materiál, který dokážou po určitém zředění standardně odbourávat běžné čistírny odpadních vod. Podle některých zdrojů by se mělo jednat o nějaký druh solného roztoku. Výhodou nové technologie, která je výhodnější než například akumulace za pomoci vodíku, je, že těmto článkům nehrozí žádné přehřátí apod.

NanoFlowcell slibuje dokončení funkčního prototypu svého vozu, který by potvrdil funkčnost technologie v praxi, do konce letošního roku a homologaci pro běžný provoz chce získat nejpozději v roce 2015.