Skoro denně se v médiích objevují články o nekalých praktikách některých solárních firem, o krachujících společnostech a problémech, které to způsobuje domácnostem. Znejistění zákazníci se ptají, jak rozpoznat solidní firmy od té nespolehlivé. Solární asociace už loni zavedla systém, který zákazníkům pomůže orientovat se v současné situaci.

Přesto, že ceny energií na trhu klesají, stále platí, že vlastní solární elektrárna domácnosti zajistí nejen částečnou energetickou soběstačnost, ale i ochranu proti budoucím výkyvům cen elektřiny. Zájemci by se neměli nechat odradit zprávami o krachu některých dodavatelských firem, protože těch spolehlivých je na trhu dostatek. Většina z nich staví včas a kvalitně, přesto se vyplatí výběru toho správného dodavatele věnovat trochu času.

Obrovský nárůst poptávky v minulém roce přilákal do oboru nové firmy, je dobré se tedy zajímat o jejich historii a reference. Dalším důležitým vodítkem je aktivní členství instalační firmy v některé z oborových organizací. Ty si totiž důvěryhodnost svých členů hlídají. „Solární asociace vypracovala osmadvacetibodové Zásady pro výstavbu FVE, které shrnují, jak by měla realizace elektrárny ze strany dodavatele vypadat – od zaslání nabídky přes vyřízení dotace až po včasné předání a zajištění servisu. V seznamu na našem webu mají instalační firmy, které se k dodržování tohoto etalonu kvality zavázaly, speciální ikonu. Výběr jedné z nich by měl zájemci výrazně zvýšit šanci, že dodání fotovoltaiky na jeho střechu proběhne zcela bez problémů,“ vysvětluje ředitel Solární asociace Jan Krčmář, jakým způsobem se snaží přimět své členy k nadstandardnímu chování.

Oborové asociace navíc pro své členy pořádají semináře a školení ohledně bezpečnosti, připojování, technologií nebo dotací. Zapojení do pracovních skupin, v rámci nichž odborné firmy společně řeší aktuální problémy nebo se třeba připravují na změny legislativy, garantuje, že dodavatel je vždy v obraze. Dotaz na členství oslovené firmy v některé z asociací je tedy vždy na místě, odpověď najdou zájemci na webových stránkách.

Lidé by se měli mít na pozoru i v případě příliš křiklavých reklam na internetu, nabídky velkých slev, časově omezených akcí nebo losování o ceny. Propracovaný marketing totiž není vždy zárukou kvalitní realizace. Za firmu by měly mluvit vždy především její reference a reputace,“ přidává další tip na správnou volbu dodavatele Jan Krčmář a shrnuje: „Přestože byly v poslední době medializovány případy několika instalačních firem, které se dostaly do problémů, je celý sektor zdravý a čekací doby se zkracují. Kdo si i přes delší dobu návratnosti pořídil solární elektrárnu už před dvěma roky, mohl loni spát v klidu. Stále platí, že kdo má na domě vhodnou střechu, neměl by s instalací fotovoltaických panelů váhat, ale zajistit si ještě letos spolehlivý zdroj energie na dalších dvacet třicet let.

Optimized by Optimole